سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا صدا یک نوع آلودگی به شمار می آید؟?

آیا صدا یک نوع آلودگی به شمار می آید؟? عایق صدا چیست؟  ما از صدا ها آرامش دریافت میکنیم و بهترین لحظات زندگی خود را با یک صدای زیبا و دلنشین ،آن را  در قلب و ذهن خود به یادماندنی میکنیم. یا گاهی به طبیعت رفته تا صدای طبیعت را عامل آرامش خود ساخته و آخر هفته به یاد ماندنی و آرامش وصف ناشدنی را برای خود داشته باشیم،صدای خنده و بازی کودکانمان گاهی بهترین صدایی میتواند باشد که به گوشمان خورده.

اما آیا تا بحال پیش آمده است که وسط شلوغی خیابان و هیاهو و شلوغی احساس آرامش کنید؟ یا حتی تا بحال پیش آمده برایتان که پنجره اتاق خود را باز کنید و صدای عبور وسایل نقلیه و بوق و شلوغی  موجب اذیت شما شود؟ و یا صدای تلوزیون همسایه برای شما غیرقابل تحمل باشد؟صدای گریه نوزاد در نیمه شب ها از دیوار همسایه چطور،جالب است یا با آن اصلا مشکلی ندارید؟؟

همه ی ما انسان ها در برخی از ساعات روز ،حتی برای چند دقیقه نیاز به آرامش داریم تا خود را برای ادامه زندگی و کار های روزمره آماده کنیم و روز پر انرژی را آغاز کنیم.

میزان صدای نرمال و استاندارد

منظور از میزان صدای نرمال برای گوش انسان، میزان صداییست که در محدوده نرمال شنوایی قرار دارد و از آسیب جدی به شنوایی جلوگیری میکند و یا به اصطلاح ضرری ندارد. بسیاری از این صدا هایی که آسیب محدودی به شنوایی ما میرسانند، گاها روزانه میشنویم و برای چندین ثانیه هم حتی باعث آزارو اذیت جدی ما میشوند.

تعدادی از این صدا مانند مکالمه دو انسان با یکدیگر با اینکه در محدوده نرمال و پایین شنوایی قرار دارند نیز باعث آزار ما میشود.

واحد اندازه گیری صدا دسیبل است.یهنی هر صدایی که که ما میشنویم دارای یه مقدار دسیبل است که تعدادی را باهم در جدول زیر مشاهده می کنید:

.

نوع صدادسیبل
تیک تاک ساعت 20 دسی بل
منطقه آرام مسکونی 40 دسی بل
گفتگوی معمولی در فاصله یک متری 60 دسی بل
ترافیک شلوغ 70 دسی بل
ماشین آلات کارخانه در فاصله یک متری 90 دسی بل
موسقی راک، فریاد کودکان 110 دسی بل

همانطور که مشاهده میکنید برخی از صدا ها شدت بالایی دارند . محدوده مجاز برای شنوایی انسان بین 60-65 میباشد که اگر بیشتر از این محدوده باشد صدای بلند نامیده شده و میتواند موجب آزار شود. به طور معمول اگر میزان صدایی بالای 85 دسی بل باشد قطعا در طولانی مدت موجب آسیب جدی به شنوایی انسان میشود. نام دستگاهی که میزان صدا نیز با آن سنجیده میشود ساندمتر میباشد.

حال جدا از تمام این اعداد و آمار،در زمان نیاز به آرامش حتی 40 دسی بل نیز برای ما زیاد و آزار دهنده میباشد و تا حد ممکن ما دنبال راه حلی هستیم که تمام صدا های خارج از محیط تا حد ممکن قطع و یا به حداقل برسد.